duminică, 6 octombrie 2013

Cutremur spre dimineata in Bucuresti

Conform sursei
http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Cutremur+intensitate+medie+4+38+Vrancea+Seism+simtit+Bucuresti

"Un cutremur de magnitudine 5,5 pe scara Richter s-a produs duminică dimineaţă [06.Octombrie.2013] în zona Vrancea, la ora 4:37, la o adâncime de 140 de kilometri. Seismul s-a simţit în toată ţara, dar şi la Chişinău, potrivit cititorilor Digi24.ro. În ultimele 13 zile, de când au avut loc aproape 200 de cutremure în zona Galaţiului, în Vrancea nu se produseseră evenimente telurice."

Toata familia a simtit cutremurul. Ne-am trezit si ne-am dus in bucatarie. Eu dormeam si am simtit ca incep sa ma legan cu patul. Mi-am dat seama ca e cutremur, dar pana sa-mi fac griji mai mari se terminase. Cainii au inceput sa latre si alarmele masinilor s-au activat.

A fost un cutremur tipic de panica, asa cum este incadrat el de constructori: se simte, dar nu produce distrugeri si victime. Pe afara nu s-a simtit agitatie deosebita, cu exceptia javrelor care sunt agitate oricum din fire.

Interesant a fost faptul ca inainte de cutremur, dupa ca ne-am culcat pe la 23:00, toti ai casei ne-am trezit spre orele 24:00 pentru ca ne disparuse somnul. Pana la urma ne-am culcat la loc intr-o jumatate de ora - o ora.

Cam asta e tot despre acest cutremur.

Cel mai bine am simtit un cutremur de 6 grade si ceva din 1990. Eram la munca ziua in amiaza mare, intr-o incapere mai lunga cu ferestre multe. Tocmai ma duceam spre usa sa ies cand am vazut cum incepe sa se ridice praful de la tocurile ferestrelor din capatul celalalt al incaperii, fenomenul si vibratiile avansand zgomotos pana cand au cuprins toata camera. Eu fiind deja langa usa, m-am oprit acolo, conform teoriei comportamentului la seism. Nu mai stiu, in incapere erau 10-15 persoane, s-a strigat "Cutremur!" si majoritatea, barbati si femei, au luat-o la fuga pe hol si pe scari (desi se spune ca este contraindicat acest lucru). Doua doamne au mai ramas acolo, langa usa, pana la sfarsit.

Vibratiile s-au amplificat semnificativ la un moment dat, ca niste valuri mai mari si mi-am pus problema echilibrului in acel moment, dar nu au durat prea mult, odata cu ele cutremurul sfarsindu-se definitiv. Am iesit din camera, in capatul holului lung lumea se imbulzea pe scari.

Cladirea avea doua etaje, eu eram la etajul 1 si ma gandeam ca in mod normal ar trebui sa reziste chiar si la un cutremur mult mai mare. Dupa aceea, un coleg care fusese la etajul 2 ne povestea ca se uita si vedea o fisura crescand in perete. A doua zi am vazut si eu fisura, apreciabila, o mare linie franta oblica; dar era un perete de umplutura din caramida, nu era vorba de structura de rezistenta. Fisurile in peretii de umplutura pot impresiona, dar nu inseamna mare lucru pentru cladire. Multe fisuri pot aparea in peretii de umplutura chiar si in absenta seismelor, pentru ca o cladire "lucreaza" pe tot parcursul existentei ei.

Ca o paranteza, teoretic, inainte de constructia unei cladiri, chiar inainte de proiectarea ei, ar trebui sa se faca un studiu geotehnic al terenului pentru ca nu orice teren este viabil pentru constructie. Adica, dupa un timp, in cladirile construite pe terenuri necorespunzatoare (chiar si in case fara etaj) pot aparea astfel de fisuri in absenta totala a seismelor.

Dupa acel cutremur din 1990 toata lumea incetase munca si nu s-a gandit decat cum sa ajunga acasa. Eram intr-un autobuz, inca departe de casa, am ajuns aproape de o intersectie care era complet blocata. Toti soferii, cu gandul la rude, copii, considerasera ca au prioritate si erau compactati unii in altii. Si acum ma intreb cat timp a durat pana s-a deblocat intersectia. Soferul autobuzului a deschis usile si, fara sa ezit, am coborat si am mers pe jos pana acasa.

2 comentarii:

  1. Eu stau la casa,dar tot l-am simtit destul de bine!Sper sa nu se repete!
    O zi buna iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inseamna ca s-au plimbat pana departe undele seismice. Cu siguranta se va repeta, mai devreme sau mai tarziu. Miscarile placilor tectonice sunt inevitabile. Sa speram ca ne vom afla in cladiri bine realizate sau undeva departe de probleme...

      Ștergere