luni, 30 septembrie 2013

Reabilitare termica

La inceputul lui septembrie 2011 a inceput reabilitarea termica (gratuita pentru locatari) a unui bloc vecin. Noi, vecinii, ne gandeam ca urmeaza sa ne vina si noua randul. Lucrarea avansa si parea sa se termine pana la venirea iernii, ceea ce era foarte convenabil pentru acei locatari.

Dar, din diverse motive, desi lucrarile se facusera in proportie de 80-90%, s-au sistat la un moment dat. Asa ca noi, vecinii, ne-am luat gandul macar pana la primavara. In primavara lui 2012 lucrarile au stagnat la blocul vecin. La bursa zvonurilor se spunea ca firma are probleme financiare. A trecut si primavara. Eu imi cam luasem gandul de la reabilitarea termica, mai ales ca si luna iunie era pe sfarsite, dar, la inceputul lunii iulie ni s-a comunicat ca urmeaza sa inceapa lucrarile si la blocul nostru, cu alta firma, care era subcontractor al firmei castigatoare a licitatiei pentru lucrarile de reabilitare.

Ni s-a spus sa dezafectam vechile ferestre care inchideau balcoanele; daca nu puteam, firma facea acest lucru contra cost. S-a facut, dupa care au venit niste oameni la masuratori. Sotia a intrebat unul dintre meseriasi cu ce se incepe, cu tamplaria de PVC sau cu polistirenul de pe fatade. Eu am raspuns in locul lui si am spus cu polistirenul, dar meseriasul m-a contrazis usor iritat.

Ma rog, au mai trecut doua saptamani, s-au montat schelele si s-a inceput cu... aplicarea polistirenului pe fatade. La un moment dat au venit niste meseriasi si au sudat niste bare metalice care urmau sa sustina ramele de PVC. Pe unul dintre balcoane au sudat prost si au refacut lucrarea dupa un timp.

Inainte de mijlocul lui august 2012 au venit doua echipe, simultan, cu ramele de PVC pentru ambele balcoane. Noroc ca era si sotia si fiul meu acasa, altfel, cum sa-i supraveghezi pe toti? De remarcat ca ne-au luat prin surprindere. Nu am fost anuntati macar cu o zi inainte ca urmeaza sa vina echipele cun ramele de PVC, ca sa ne pregatim. Au venit fara preaviz, au sunat la usa, au zis "Am venit cu ramele" si aproape ca au dat buzna. Nu ne-au lasat timp nici sa dam covoarele la o parte, au intrat incaltati, facand mizeria de rigoare. Nu mai zic ca mereu ieseau din casa si lasau usa de la intrare larg deschisa, de parca eram institutie publica.

Ce sa-i faci, are si gratuitatea pretul ei...

Desi s-au adus numai ramele, fara geamuri, unul dintre muncitori mi-a dat doua formate tipizate: unul era procesul verbal de receptie a lucrarii, pe celalalt era desenat sistemul de ferestre care trebuia montat.

Muncitorul imi spune sa completez datele personale pe procesul verbal si sa-l semnez. Ma uit pe procesul verbal, inca necompletat de nimeni. In partea de jos scria "... s-a incheiat si semnat in doua exemplare...". Dar aici era unul singur. Scria (cu unele greseli de tipar):

"Prezentul proces verbal atesta ca furnizorul a predat si beneficiarul a primit si receptionat tamplarie PVC cu geam termopan."

"Tamplaria PVC cu geam termoizolant impreuna cu accesoriile corespund cantitativ si calitativ, au fost montate corespunzator si nu s-au semnalat lipsuri sau deficiente de fabricatie si montaj.

Prezentul proces verbal de receptie s-a incheiat si semnat in doua exemplare si o data cu semnarea acestuia toate riscurile si deficientele aparute in cazul unei exploatari necorespunzatoare se transfera beneficiarului, remedierea acestora facandu-se contra cost."


In continuare mai exista o rubrica de observatii.

Lucrarile erau in curs, neterminate, deci nu aveam de unde sa stiu daca totul corespunde calitativ; geamurile termoizolante nu fusesera inca aduse, deci lucrarea nu corespundea nici cantitativ. Cum sa semnez un formular pe care scrie "...O DATA CU SEMNAREA ACESTUIA TOATE RISCURILE SI DEFICIENTELE APARUTE IN CAZUL UNEI EXPLOATARI NECORESPUNZATOARE SE TRANSFERA BENEFICIARULUI, REMEDIEREA ACESTORA FACANDU-SE CONTRA COST"?

Ii spun muncitorului ca nu semnez asa ceva, el incearca sa minimalizeze importanta documentului ("e doar o formalitate"), dupa care, daca vede ca nu are succes, imi spune ca o sa vina inginerul si ca voi lamuri lucrurile cu el. Mai imi spune sa nu fiu suparat pe el, eu ii spun ca nu am nicio problema cu vreo suparare.

Pleaca muncitorii, seara vine inginerul, un tip cam odata si jumatate cat de mine, nici eu nefiind tocmai micut. Il poftesc in bucatarie, ii arat procesul verbal si ce scrie acolo, ii spun ca nici macar nu au venit geamurile si ca un proces verbal de receptie se semneaza la sfarsitul lucrarii (lucru pe care, bineinteles, sunt sigur ca inginerul il stia demult).

Inginerul imi spune ca nu, ca trebuie semnat, altfel nu pot ei sa isi ia banii, ca trebuie sa arate care e stadiul lucrarilor ca sa poata sa deconteze.

Ma rog, ascult politicos, dar nu prea ma intereseaza. Ii mai spun inginerului ca ar fi trebuit sa existe doua exemplare, el imi spune "O sa primiti si dumneavoastra unul". In sinea imi spun, da, o sa primesc un exemplar dupa ultima ploaie...

Cu voce tare repet faptul ca nu semnez asa ceva. Ca o paranteza, recent, Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale, a spus referitor la clauzele abuzive de la banci ca oamenii trebuie sa fie atenti atunci cand semneaza ceva. "Cand semnezi ceva iti asumi", spunea Mugur Isarescu, de exemplu pe sursa http://www.ziare.com/bnr/banci/clauzele-abuzive-scoase-din-contractele-de-credit-vezi-reactia-bnr-1259027. Sigur ca nu-l durea gura sa apere bancherii abuzivi, mai ales ca, dupa aceea, Adrian Vasilescu a venit cu nuante: "BNR s-a pronuntat ca opinie, dar ce e lege e lege".

Ramane totusi faptul ca nu numai bancile, ci firmele in general (de fapt, chiar si autoritatile) incearca sa prosteasca oamenii cu documente abuzive. Iar oamenii, de foarte multe ori, nu stiu sau nu au de ales. De aceea, intr-adevar, mai ales in statul mafiot totalitar roman, orice document semnat este o bomba cu explozie intarziata.

In cazul meu, nu am dorit sa ofer un cec in alb unei firme care ar fi putut sa ma lase fara geamuri termoizolante, asa ca nu am semnat nimic. Inginerul si-a iesit din fire (teatral sau nu) si a inceput sa zbiere (in casa mea!) ca din cauza mea nu pot ei sa isi ia banii si asa mai departe.

Ma uitam la ametitul ala cu o privire absolut neutra, parca vedeam prin el. Adica, dupa Revolutia Infractorilor din 1989 am vazut si contabilizat atatea ticalosii ale statului mafiot totalitar roman si asta vrea sa ma impresioneze cu circul lui ieftin? Cand a terminat de latrat i-am ras in nas.

I-am repetat zambind "Nu semnez asa ceva si nu este normal sa-mi pretindeti sa semnez pentru receptia unei lucrari nefinalizate". El a marsat in continuare pe faptul ca nu poate sa-si ia banii.

Am facut urmatorul compromis: am taiat cu pixul textul "Proces verbal de receptie" si la "Observatii" am scris:

"Acesta nu este un proces verbal de receptie, ci numai o mentiune a stadiului lucrarilor". Dupa care am mentionat stadiul lucrarilor, faptul ca nu s-au adus geamurile, faptul ca sistemul de ferestre PVC nu corespunde in doua locuri:
- o fereastra dubla ar fi trebuit sa se deschida si vertical, dar se deschide numai orizontal;
- o fereastra ar fi trebuit sa fie prevazuta cu rama mobila care nu exista.

Problemele de montaj ar fi trebuit mentionate atunci cand lucrarea era gata si se puteau face verificarile.

Inginerul a luat hartia si dus a fost. Exemplarul al doilea inca nu a fost creat. Au venit muncitorii in alta zi, pe la sfarsitul celei de-a doua decade a lui august, si au montat si geamurile. Mai ramaneau de rezolvat fereastra dubla cu deschidere verticala si de montat o rama mobila. "Intr-o saptamana", spun muncitorii. Dar eu in cateva zile plecam la mare. Nu mi-am facut probleme, stiu eu cu cata promptitudine se rezolva problemele...

M-am intors de la mare, totul era neschimbat. Multi vecini mai aveau remedieri de rezolvat! I-am intrebat ce s-a intamplat, nu se mai miscase nimic de atunci.

Spre sfarsitul lui septembrie a venit un muncitor si mi-a montat rama mobila.

Fereastra care ar fi trebuit sa se deschida si vertical nu a mai fost rezolvata niciodata.

Procesul verbal de receptie nu a fost semnat niciodata!!! Acum, la un an distanta, nu stiu ce firma mi-a facut lucrarea, nu stiu adresa firmei care mi-a facut lucrarea si nu stiu ce termen de garantie are lucrarea (in caz ca are un astfel de termen)! Reabilitarea termica a fost facuta de oamenii invizibili, dupa bunul lor plac si in conditiile impuse de ei!

Nimic nou sub soare: asa merge treaba in statul de spaga, asa merg lucrurile in statul mafiot totalitar roman!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu