sâmbătă, 16 martie 2013

Reforma juramantului

Presedintele, parlamentarii, functionarii publici, primarii, toti acestia depun juraminte.

Dupa ce persoanele in cauza spun ca se vor pune in slujba patriei, poporului, bunei credinte, toate aceste juraminte se termina invariabil cu formula "Asa sa-mi ajute Dumnezeu!".

Este evident ca aceste juraminte sunt pur formale si nu au nicio valoare juridica. Au fost gandite, probabil, ca sa creada masele ca atunci cand cineva nu respecta juramantul i se va intampla ceva impricinatului. Cat de mult sunt respectate aceste juraminte, atat timp cat romanii se zbat in saracie si tara e o mare mizerie? Mai degraba deloc.

Asa ca toate aceste juraminte ar trebui actualizate in spiritul vremurilor "moderne" pe care le traim. Nu are rost sa chinuim toti incapabilii, incompententii, coruptii si hotii de la putere cu formulari solemne de rostit la depunerea juramantului.

O formula mult mai corecta si mai pe intelesul majoritatii persoanelor evocate la inceputul articolului, in acelasi timp mult mai usor de rostit si care nici nu va chinui etern iluzoria constiinta a adresantilor este: "Să moară mama și să n-am parte de măcinici!".

6 comentarii:

  1. Juramantul Presedintelui, de pe sursa

    http://legeaz.net/constitutia-romaniei/articolul-82-constitutie

    "Jur sa-mi daruiesc toata puterea si priceperea pentru propasirea spirituala si materiala a poporului român, sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar democratia, drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, suveranitatea, independenta, unitatea si integritatea teritoriala a României. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!."

    RăspundețiȘtergere
  2. Juramantul parlamentarului, de pe sursa

    http://www.dreptonline.ro/legislatie/statutul_deputatilor_senatorilor.php

    "Jur credinta patriei mele Romania;
    Jur sa respect Constitutia si legile tarii;
    Jur sa apar democratia, drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, suveranitatea, independenta, unitatea si integritatea teritoriala a Romaniei;
    Jur sa-mi indeplinesc cu onoare si fidelitate mandatul incredintat de popor;
    Asa sa ma ajute Dumnezeu"

    RăspundețiȘtergere
  3. Juramantul functionarului public, de pe sursa

    http://www.avocatnet.ro/content/forum|displayTopicPage/topicID_41888/Juramant-functior-public.html

    "Jur sa respect Constitutia, drepturile si libertatile fundamentale ale omului, sa aplic in mod corect si fara partinire legile tarii, sa indeplinesc constiincios indatoririle ce imi revin in functia publica in care am fost numit si sa pastrez secretul profesional.
    Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"

    RăspundețiȘtergere
  4. Juramantul primarului, de pe sursa

    http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/video-emil-boc-depus-juramantul-primar-spus-vrea-orasul-devina-cel-mai-frumos-romania-1_50aed5427c42d5a663a1142a/index.html

    ”Jur să respect Constituția și legile țării și să fac, cu bună credință, tot ceea ce stă în puterile şi priceperea mea pentru binele locuitorilor municipiului Cluj-Napoca. Așa să îmi ajute Dumnezeu”

    RăspundețiȘtergere
  5. "Să moară mama și să n-am parte de măcinici!"

    Prima parte o expresie tipic țigănească, iar a doua parte cu colacul dat de pomană pe 9 martie pentru cei 40 de mucenici este pusă în frază fără nicio noimă (off topic). Țiganii spun în continuare să nu am parte de copiii mei...dar cred că ți-a fost teamă să scri asta.
    Ai ajuns atât de jos cu dezbaterile tale demente.
    Eu zic să moară fiecare pentru el și să lăsam mamele în durerea lor că nicio mamă de pe lumea asta nu și-a dorit un copil cu defecte fizice, psihice, afective sau morale.
    "Asa sa-mi ajute Dumnezeu!" sunt absolut de acord. Să ajute Dumnezeu la fiecare după suflet și după fapte. Dumnezeu să nu ajute pe cel care clevetește, invidiază, batjocorește cu vorba și cu fapta, judecă aproapele.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca de obicei, anonimul citeste pe diagonala (conform propriilor spuse) si incearca sa intoarca fiecare virgula impotriva mea. Daca se uita la etichete din cadrul articolului ar fi vazut ca exista printre ele una numita "pamflet". Poate chiar a vazut-o, dar s-a facut ca nu vede. Asta in caz ca nu a realizat de la inceput ca "dezbaterea dementa" s-a dorit o ironie si o critica la adresa faptelor reprobabile ale celor care au functii publice si care rostesc la depunerea juramantului "Asa sa-mi ajute Dumnezeu!".

      Am scris: "Nu are rost sa chinuim toti incapabilii, incompententii, coruptii si hotii de la putere cu formulari solemne de rostit la depunerea juramantului."

      Nu cred ca a luat cineva in serios acest articol si sper ca nu ca exista pericolul punerii in practica a formulei de la sfarsitul articolului :))

      Formula "Să moară mama și să n-am parte de măcinici!" nu-mi apartine. A fost scrisa de Dan Claudiu Tanasescu intr-o publicatie pe vremea raposatului, cu formula introductiva "din vocabularul lui Dumitru Moraru". Acest enunt s-a bucurat de o oarecare popularitate pe la sfarsitul anilor '80. Fiind din acea perioada, este mai greu de gasit pe "goagal". Anonimul probabil ca si-a desavarsit educatia la un internat in Elvetia.

      Sa mai amintim ca Anonimul (agent de manipulare a opiniei publice) care mimeaza in comentariu evlavie si grija pentru mame (la fel cum prestatorii de juraminte solemne mimeaza grija pentru oameni, ce coincidenta!) a scris (printre altele):
      "MA DOARE IN GAOZUL C... DE EXPLOATARE ASA CUM O DOARE IN GAOZUL C... PE MATA DE TINE!!!OK???"
      (sursa:
      http://lmar2010.blogspot.ro/2012/10/programul-usl-pdl.html?showComment=1350359336509#c3663998533932589830
      Anonim16 octombrie 2012, 06:48)

      Bravo, anonimule "crestin de omenie"!

      Ștergere